26 أغسطس 2008

!إِذا كُنتَ رَئيساً؟



......بِالأَمس....كُنتُ فِى زِيارة لأهل ُأمى
فَسألت ابن خَالى
إِذا كُنت رَئيساً ما كُنتَ سَتفعل ؟ُ
وجدتهُ يُجيبنى من دون أَدنى تَفكيرٍ لَحظى.....قَائلاً
    !"كنت هاعتزل"


8 التعليقات:

إسلام ناجح يقول...

طيب لمحتي ايه بقى في تفكير ابن خالك؟
أنا مش لمحت إلا ولد أهبل مش عارف يستغل السلطة ويعذب في خلق الله، ويشبع النزعة السادية، لو عنده!!!
حد يسيب الحكم ويعتزل!!؟؟
..
شوفتيني بقى وأنا شرير :D
هههههه

لأ بجد..
شكل الولد فعلاً عقلية محترمة..
بس لو حاول يصلح مش هيكون أفضل؟؟؟
حاولي تقنعيه.. احنا مش هنتنازل عنه رئيس :D

إِيمَان عَاطِفْ يقول...

ربما لمحت عقلية كبيره رغم صغر سنها

(بس انا هحاول معاه تانى يمكن يقتنع انه يمسك الحكم بدل ما احنا حايسين كده ومش لاقيين حد يتفضل ويتكرم وينعم علينا بتولى الحكم..بس اظن ان دماغه ناشفه شويه وهياخد وقت معايا!!!!)

يسرا يقول...

ذكرتني اجابته بخامس الخلفاء رضي الله عنه

"فلما تلقى عمر بن عبد العزيز خبر توليته (للخلافة)، انصدع قلبه من البكاء، وهو في الصف الأول، فأقامه العلماء على المنبر وهو يرتجف، ويرتعد، وأوقفوه أمام الناس، فأتى ليتحدث فما استطاع أن يتكلم من البكاء، قال لهم: بيعتكم بأعناقكم، لا أريد خلافتكم، فبكى الناس وقالوا: لا نريد إلا أنت، فاندفع يتحدث، فذكر الموت، وذكر لقاء الله، وذكر مصارع الغابرين، حتى بكى من بالمسجد"

وليت لهم آذانا تسمع او عقولا تفهم
"فانها لا تعمى الابصار ولكن تعمى القلوب التي في الصدور"

-------
كل عام وانت -وابن خالتك- بألف خير

زينب أمير بسام يقول...

إزيك ياإيمان على فكرة وحشانى جدا

وبالنسبة لابن خالك فلازم تعزريه

شايف أد إيه الشعب بيحب الريس فخايف يبقى زيه والناس تحبه نفس الحب

بس لو مش عارفة تقنعيه هاتهولى وانا أقنعه

وابقى اتصلى

إِيمَان عَاطِفْ يقول...

يسرا
جزاكم الله خيرا على الزياره نورتينى
فعلا كما قلت أختى فحن حقا لفى امس الحاجه لجيل يستشعر المسئوليه كما استشعرها عمر بن عبد العزيز رحمه الله ورضى عنه .....
وانا كلى أمل بأن ارى جيلا ننشده بأنه "جيل النصر"....

كل عام وانت بخير...

إِيمَان عَاطِفْ يقول...

زينووووووووووووووبه
ياربى...وحشتينى جدا جدا جداااااااوالله
أعلم انى مقصره فى حقك حبيبتى...
أسفة حقا....
بس بجد وحشانى أوى.....
جزاكم الله خيرا
اسعدتينى فعلا بزيارتك.........
يااااااااه...
وعلى العموم هاحجز لك معاد مع ابن خالى عشان تقابليه يمكن... يمكن تقدرى تقنعيه...!

سندس وأمل يقول...

الوادعنده حق والنبى ياأختى لوكنت

مكانه لكنت قلت كده أصل الواد معزور

من اللى بيشوفه ..........

بجد بجد انا لو كنت مكانه مكنتش

استقلت ،كنت هأمسك الحكم علشان أذلكم

وأبهدلكم اكتر ما انتوا متبهدلين .....

والنبى يارب أمسك الحكم وهوريكوا أسود

أيام حياتكم هههههههههههههههههههههه

"دى ضحكة شريرة" استنوووووووونى

"رأيستكم المستقبلية سندس"

إِيمَان عَاطِفْ يقول...

أهلااااااااااااااااااااا
سندس وأمل ..........أخواتى !!
منورين.........

أه يا خوفى لو مسكتى الرياسة
هتبقى فعلا ايام مايعلم بها الا ربنا يا سندس.....!!!
بس ايا كان اللى هتعمليه
اظن انه ارحم من اللى بيتعمل فينا حاليا
من قبل الرياسة المبجلة....

أمل ...خدى بالك من نفسك
وما تأمنيش لنفسك مع سندس
!!!
:)